fi000044: Schoolgaande jeugd en de mens van morgen

"Propagandafilm (zwart-wit) voor het Openbaar Onderwijs. De film is opgebouwd rond de commentaartekst, de beelden zijn illustratief. Er wordt gewezen op de kwantitatieve groei van het Openbaar Onderwijs, zowel wat betreft het aantal scholen als het aantal leerlingen. Onder impuls van Léo Collar...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Brismée, Jean (realisatie), Danhieux, Frans (camera), Delvaux, André (montage, sonorisatie), Cinematografische Dienst van het Ministerie van Openbaar Onderwijs (producent)
Institution:Amsab-Institute of Social History
Format: IMAGE
Published: 1958
Online Access:https://hdl.handle.net/10796/BE184959-9648-48EA-A304-2E60F97CA320
_version_ 1771653407518490624
author Brismée, Jean
Danhieux, Frans
Delvaux, André
Delvaux, André
Cinematografische Dienst van het Ministerie van Openbaar Onderwijs
author_facet Brismée, Jean
Danhieux, Frans
Delvaux, André
Delvaux, André
Cinematografische Dienst van het Ministerie van Openbaar Onderwijs
author_role realisatie
camera
montage
sonorisatie
producent
collection Amsab-ISH Collections
description "Propagandafilm (zwart-wit) voor het Openbaar Onderwijs. De film is opgebouwd rond de commentaartekst, de beelden zijn illustratief. Er wordt gewezen op de kwantitatieve groei van het Openbaar Onderwijs, zowel wat betreft het aantal scholen als het aantal leerlingen. Onder impuls van Léo Collard werden tussen 1954 en 1958 ongeveer honderd nieuwe scholen gebouwd, het aantal leerlingen nam met 55.000 toe. Tegelijk werd, van kleuter- tot hoger onderwijs, gewerkt aan de verbetering van de kwaliteit. De lagere school is essentieel democratisch: het is de school van allen, voor kinderen van elke afkomst. Voor veel kinderen maakt het lager onderwijs twee derden van het genoten onderwijs uit. Daarom draagt de onderwijzer een bijzondere verantwoordelijkheid en werd het programma van het normaalonderwijs herzien. Op elk niveau is het officieel onderwijs pluralistisch en verdraagzaam, men kan vrij kiezen tussen godsdienstonderricht (gegeven door een pastoor) of zedenleer. Waar men vroeger heel jong moest kiezen voor een vak of loopbaan is het lager middelbaar nu op de eerste plaats oriënterend. De overgang van de ene richting naar een andere werd versoepeld. Nieuw opgerichte PMS-centra begeleiden door oriëntatie. Er wordt meer nadruk gelegd op actief onderricht, de theorie van wetenschappen gaat gepaard met praktische oefeningen. Het technisch onderwijs wordt niet langer als tweederangs beschouwd. Het beroepsonderwijs houdt gelijke tred met de economische evolutie. Tussen 1956 en 57 werden twee instituten voor atoomwetenschappen opgericht. De studiekeuze voor meisjes is verruimd: naaiatelier, modetekenen, kapsters… FULL TEXT AVAILABLE AT AMSAB-ISH"
format IMAGE
id BE184959-9648-48EA-A304-2E60F97CA320
institution Amsab-Institute of Social History
physical film 16 mm zwart-wit positief comopt
geheel: duur, 18 minuten
film
publishDate 1958
spellingShingle fi000044: Schoolgaande jeugd en de mens van morgen
Brismée, Jean
Danhieux, Frans
Delvaux, André
Delvaux, André
Cinematografische Dienst van het Ministerie van Openbaar Onderwijs
thumbnail https://hdl.handle.net/10796/3D9A7134-A694-4E7E-8A72-E3B960968AA7?locatt=view:level3
title fi000044: Schoolgaande jeugd en de mens van morgen
url https://hdl.handle.net/10796/BE184959-9648-48EA-A304-2E60F97CA320