fi000044: Schoolgaande jeugd en de mens van morgen
"Propagandafilm (zwart-wit) voor het Openbaar Onderwijs. De film is opgebouwd rond de commentaartekst, de beelden zijn illustratief. Er wordt gewezen op de kwantitatieve groei van het Openbaar Onderwijs, zowel wat betreft het aantal scholen als het aantal leerlingen. Onder impuls van Léo Collar...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Institution: | Amsab-Institute of Social History |
Format: | IMAGE |
Published: |
1958
|
Online Access: | https://hdl.handle.net/10796/BE184959-9648-48EA-A304-2E60F97CA320 |
_version_ | 1771653407518490624 |
---|---|
author | Brismée, Jean Danhieux, Frans Delvaux, André Delvaux, André Cinematografische Dienst van het Ministerie van Openbaar Onderwijs |
author_facet | Brismée, Jean Danhieux, Frans Delvaux, André Delvaux, André Cinematografische Dienst van het Ministerie van Openbaar Onderwijs |
author_role | realisatie camera montage sonorisatie producent |
collection | Amsab-ISH Collections |
description | "Propagandafilm (zwart-wit) voor het Openbaar Onderwijs. De film is opgebouwd rond de commentaartekst, de beelden zijn illustratief. Er wordt gewezen op de kwantitatieve groei van het Openbaar Onderwijs, zowel wat betreft het aantal scholen als het aantal leerlingen. Onder impuls van Léo Collard werden tussen 1954 en 1958 ongeveer honderd nieuwe scholen gebouwd, het aantal leerlingen nam met 55.000 toe. Tegelijk werd, van kleuter- tot hoger onderwijs, gewerkt aan de verbetering van de kwaliteit. De lagere school is essentieel democratisch: het is de school van allen, voor kinderen van elke afkomst. Voor veel kinderen maakt het lager onderwijs twee derden van het genoten onderwijs uit. Daarom draagt de onderwijzer een bijzondere verantwoordelijkheid en werd het programma van het normaalonderwijs herzien. Op elk niveau is het officieel onderwijs pluralistisch en verdraagzaam, men kan vrij kiezen tussen godsdienstonderricht (gegeven door een pastoor) of zedenleer. Waar men vroeger heel jong moest kiezen voor een vak of loopbaan is het lager middelbaar nu op de eerste plaats oriënterend. De overgang van de ene richting naar een andere werd versoepeld. Nieuw opgerichte PMS-centra begeleiden door oriëntatie. Er wordt meer nadruk gelegd op actief onderricht, de theorie van wetenschappen gaat gepaard met praktische oefeningen. Het technisch onderwijs wordt niet langer als tweederangs beschouwd. Het beroepsonderwijs houdt gelijke tred met de economische evolutie. Tussen 1956 en 57 werden twee instituten voor atoomwetenschappen opgericht. De studiekeuze voor meisjes is verruimd: naaiatelier, modetekenen, kapsters… FULL TEXT AVAILABLE AT AMSAB-ISH" |
format | IMAGE |
id | BE184959-9648-48EA-A304-2E60F97CA320 |
institution | Amsab-Institute of Social History |
physical | film 16 mm zwart-wit positief comopt geheel: duur, 18 minuten film |
publishDate | 1958 |
spellingShingle | fi000044: Schoolgaande jeugd en de mens van morgen Brismée, Jean Danhieux, Frans Delvaux, André Delvaux, André Cinematografische Dienst van het Ministerie van Openbaar Onderwijs |
thumbnail | https://hdl.handle.net/10796/3D9A7134-A694-4E7E-8A72-E3B960968AA7?locatt=view:level3 |
title | fi000044: Schoolgaande jeugd en de mens van morgen |
url | https://hdl.handle.net/10796/BE184959-9648-48EA-A304-2E60F97CA320 |