Middenstand en welvaart. Orgaan van de sectie middenstand van de Partij van de Arbeid. De praktijk bewijst: Uw Partij van de Arbeid ook uw partij, middenstander!
Bemerkungen: [] = Absatzmarken im Volltext des Originals Middenstand en welvaart [] ORGAAN VAN DE SECTIE MIDDENSTAND VAN DE PARTIJ VAN DE ARBEID [] De praktijk bewijst: [] DE PARTIJ VAN DE ARBEID OOK UW PARTIJ, MIDDENSTANDER! [] De middenstander is, in 't algemeen, vooruitstrevend in zijn zaken...
Main Authors: | , |
---|---|
Institution: | Archiv der sozialen Demokratie (AdsD) |
Format: | IMAGE |
Language: | Dutch |
Published: |
13.06.1956
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11088/EB7EA78E-92EE-4C3D-BE25-3AADDCD1C5FF |
_version_ | 1771405060825153536 |
---|---|
author | Partij van de Arbeid (PvdA) N.V. De Arbeiderspers |
author_facet | Partij van de Arbeid (PvdA) N.V. De Arbeiderspers |
collection | AdsD leaflets |
dateSpan | 13.06.1956 |
description | Bemerkungen: [] = Absatzmarken im Volltext des Originals
Middenstand en welvaart [] ORGAAN VAN DE SECTIE MIDDENSTAND VAN DE PARTIJ VAN DE ARBEID [] De praktijk bewijst: [] DE PARTIJ VAN DE ARBEID OOK UW PARTIJ, MIDDENSTANDER! [] De middenstander is, in 't algemeen, vooruitstrevend in zijn zaken, maar, eveneens algemeen genomen conservatief in zijn politieke opvattingen. Voor wie de middenstand niet kent mag dat vreemd lijken, voor wie het middenstandsleven door en door kent is het een zó gewoon verschijnsel, dat het vanzelfsprekend schijnt te zijn. Net zo vanzelfsprekend als het open zijn van de winkels tot 11 uur 's avonds was, in 1900 bij voorbeeld. En de middenstander die, wat zijn politieke keuze aangaat, doet als boven werd gezegd, is dan ook werkelijk zo'n halve eeuw bij zijn tijd ten achter! [] Dat menig middenstander zulks toch doet, is begrijpelijk, maar niet verstandig. Begrijpelijk omdat de middenstander zich veel met z'n zaken en weinig met de politiek pleegt op te houden. Gaan de zaken niet goed, dan heeft hij wel andere zorgen dan politieke vergaderingen na te lopen en partijprogramma's grondig te bekijken. En gaan ze wel goed, zoals in deze dagen bij velen gelukkig het geval is, wat is er dan prettiger dan zich met hart en ziel op de zaken te werpen, het ene succesje na het andere te behalen en te trachten de plaats aan de kop te behouden? Het ligt voor de hand, dat èr dan zo mogelijk nog minder interesse voor de politiek is. [] NEGATIEF [] Dat mag dus haast 'vanzelf' spreken, het is bitter jammer, want die negatieve houding van de doorsnee-middenstander doet schade aan de invloed, die de middenstand, die grote groep, zou kunnen hebben in de politieke sfeer. Want de politiek bemoeit zich nu eenmaal wel met de zaken van de middenstander en als die middenstander daar niet de dupe van wil worden of blijven, moet hij ook in zijn politieke houding zo modern en actief worden als hij in zijn zaken is. [] Dan moet hij met open ogen door de politieke wereld van vandaag gaan en het eerste en voor hem belangrijkste wat hij dan zien zal is, dat een der grootste en invloedrijkste politieke partijen in Nederland, de Partij van de Arbeid, volledig begrip heeft voor de betekenis, voor de taak en ook voor de moeiten en zorgen van de middenstand. Dan zal menig middenstander bemerken, dat de ideeën die hij had over de opvattingen in die partij nog dateren van een halve eeuw terug. [] U leest in dit nummer: [] pag. 2. Het behoefte-element [] Wat werkelijkheid werd, [] pag. 3. Middenstandsprogram [] De ouderdomsvoorziening [] pag. 4. Welvaart geldt allen [] Opleiding in sociaal gevoel. [] VOOR IEDEREEN [] Wanneer hij nader zal kennismaken met leven en werken van de Partij van de Arbeid, zal hij bemerken, dat die partij er niet uitsluitend is voor een bepaalde groep of klasse, maar voor héél het volk. Een partij, die wijd openstaat, óók voor de middenstander, en die dat bewijst door een middenstandsprogram, breder van opvatting dan dat van welke andere Nederlandse partij ook. [] Een program dat het middenstandsvraagstuk niet met lapmiddeltjes te lijf wil, maar het in de kern wil aanvatten, en zo ook de middenstander bestaanszekerheid wil verschaffen die hij, ondanks de huidige welvaart, nog te vaak ontbeert. [] Die bestaanszekerheid kan hij zich zelf verschaffen, door in zijn politieke keuze even modern te worden als in zijn zaken. Want eerst, wanneer de middenstander zich gelden doet via de Partij van de Arbeid, bij de stembus, maar ook in de partijformaties, zal hij de politieke invloed krijgen waarop hij aanspraak. mag maken. [] VRAAGBAAK [] De Partij van de Arbeid is de enige partij die in haar wetenschappelijk bureau een afzonderlijke afdeling heeft speciaal voor uw middenstandsproblemen, en niets is haar liever dan te horen wat u op uw hart hebt. Want zij heeft de vaste wil om de euvelen. van deze maatschappij met alle haar ten dienste staande middelen uit de weg te ruimen. Wanneer het daarmee tot dusverre nog niet zo vlot gegaan is als u wel wilde, bedenk dan, dat het juist het politieke conservatisme van de middenstander is, dat hier remmend werkt, [] Wordt daarom ook in uw politieke keuze modern; kies de Partij van de Arbeid en werk mee, door uw keus bij de stembus, en ook door uw stem in deze partij te laten horen. Werk mee aan een middenstandspolitiek die u allen de meerdere bestaanszekerheid zal geven die u toekomt. [] De lijn werd doorgetrokken [] Toen minister Suurhoff nog lid van de Tweede Kamer was heeft hij, bij de behandeling van de noodwet-Drees in 1947, namens de fractie van de Partij van de Arbeid het volgende gezegd: 'Een van de aantrekkelijke kanten van dit wetsontwerp is voor mij, dat het, vooruitlopend op de opneming van de kleine zelfstandigen in de sociale verzekering, nu reeds allen, die daarvoor in aanmerking komen, dus ook de kleine zelfstandigen, onder de regeling doet vallen. [] Onze sociale verzekering is tot dusver arbeidersverzekering geweest. De Partij van de Arbeid, die de sociale zekerheid voor allen in haar vaandel heeft geschreven, is een groot voorstandster van het omzetten van deze verzekering in een volksverzekering. Met deze noodvoorziening nu wordt een eerste stap op deze weg gezet". [] Acht jaar later is het minister Suurhoff, die een wetsontwerp indient tot definitieve regeling van de oudedagsvoorziening, waarin ook de zelfstandigen zijn opgenomen. [] 'De politiek bemoeit zich nu eenmaal wel met de zaken van de middenstander en als die middenstander daar niet de dupe van wil worden of blijven, moet hij ook in zijn politieke houding zo modern en actief worden als hij in zijn zaken is.' [] Dat leest u in nevenstaand artikel, waaruit blijkt dat ook de middenstand op Drees kan vertrouwen. [] De partij van Drees waakt ook over de belangen van de middenstander. Wie daar nog, eens van overtuigd wil geraken, leze het middenstandsprogramma van de Partij van de Arbeid op de volgende bladzijde. [] DREES VRAAGT HET VERTROUWEN [] VOOR LIJST 2 [] óók van de middenstander!! [] Het behoefte element [] Principe [] van vrije vestiging hangt [] aan de kapstok [] Conservatieve bonden in verwarring door Partij van de Arbeid [] Het is voor geen tegenspraak vatbaar, dat het economische beleid, na de oorlog hier te lande gevoerd, menige trek vertoont die sprekend herlnnert aan de wensen die al lang voor de laatste oorlog door de toenmalige SDAP werden geuit. Zonder overdrijving mag worden gezegd, dat, wat de grote lijnen aangaat, de inzichten die toen in de kringen van de voorgangster van de Partij van de Arbeid bestonden, hebben gezegevierd. En het is gebleken dat die financieel-economische politiek, gericht vóór alles op volledige werkgelegenheid voor allen, in ons land op grote successen kan wijzen. En geen middenstander zal kunnen tegenspreken, dat dit beleid ook voor hem zeer aanzienlijke voordelen heeft gebracht. [ In de eerste plaats door omzetvermeerdering. Het verdwijnen van de werkloosheid, het feit dat letterlijk een ieder die werken kán en werken wil inkomen geniet, heeft onmiskenbaar een gunstige invloed gehad op alle lagen van het middenstandsbedrijfsleven. In dat opzicht heeft de middenstand ook zijn deel gehad van de na-oorlogse welvaart. [] Bestaanszekerheid [] Daarmee is de basis gekregen, waarop een verhoogde bestaanszekerheid voor de middenstander kan worden gebouwd, en dat is al veel. Maar daarom is die bestaanszekerheid er nog niet. [] Eer de middenstander die krijgt in gelijke mate als menig andere maatschappelijke groep, ze reeds bezit, zal er nog heel wat moeten gebeuren. En er gebeurt ook wel wat: de oudedagsvoorziening, die ook de bestaanszekerheld van de middenstander verhoogt, is op komst. Sociale voorzieningen als ziekte-, ongevallen, invaliditeitsverzekering zullen er, ook voor de middenstander, stellig komen. [] Maar ook die brengen kosten mee, en die kosten zullen de bedrijfslasten verzwaren. Daarom zijn we niet klaar, met het invoeren van een hele rij sociale voorzieningen voor de middenstander. Want hoe meer van dergelijke voorzieningen er worden ingevoerd, des te sterker klemt de noodzaak om de bedrijfsuitkomsten op te voeren. [] De oplossing van het vraagstuk van de bestaanszekerheid voor de middenstand blijft daarom ten slotte toch [] afhankelijk van de mogelijkheid tot voorkoming van overmatige concurrentie. [] In die richting denkend is de, Partij van de Arbeid verder gegaan dan welke andere Nederlandse partij ook, door steeds de invoering van het behoefte-element bij de vestigingswetgeving voor te staan. [] Laatdunkend [] Lange tijd scheen het, alsof die wens een droom zou blijven; menigmaal is door politieke tegenstanders met meewarige laatdunkendheid gesproken over deze idee waarvan immers toch nooit iets verwerkelijkt zou kunnen worden ... [] Maar de feiten beginnen ook in dit opzicht de Partij van de Arbeid in het gelijk te stellen. Ziehier wat zij zeggen: [] Er is een bedrijfsvergunningenwet ingevoerd, die voorziet in de mogelijkheid van hantering van het behoefteelement zodra de wenselijkheid daarvan mocht blijken. De industrie kan en zal daarom, zodra onverhoopt moeilijkheden rijzen, de bescherming van het veelgesmade behoefte-element genieten. De Koninklijke, de Christelijke en de Katholieke Middenstandsbond hebben echter ál het mogelijke gedaan, en zijn er helaas in geslaagd, om op die wet een uitzondering te krijgen voor wat betreft de middenstandsbedrijven, zodat die nu juist precies die bescherming niet zullen genieten! [] Tenzij, ja, tenzij beter inzicht ook onder middenstanders begint door te breken, en daarop bestaat werkelijk enige hoop. Want ziet hoe de feiten verder spreken. [] Aan de kapstok [] Er is opgericht een centraal orgaan voor de bouw van middenstandsbedrijfspanden, die ten doel heeft te bevorderen dat in nieuwe wijken niet alleen filialen van grootbedrijven orden gevestigd, maar ook voldoende middenstandswinkels. Er moeten in zo'n nieuwe wijk natuurlijk plannen worden gemaakt, want ieder is het er over eens, dat het niet aangaat, in het wilde weg maar winkels te gaan openen, ongeacht de vraag of ze ooit voldoende klandizie zullen krijgen. En ziet ... hieraan werken nu opeens die bovenbedoelde conservatieve middenstandsbonden wél mee. [] Voor de feiten moesten zij wel buigen, en hun overjarige principe van vrije vestiging aan de kapstok hangen. [] Verder is in de nieuwe polders in de voormalige Zuiderzee het behoefteelement bij de vestiging in alle consequentie toegepast, en een groot succes gebleken. Maar wat mischien nóg duidelijker dan deze feiten spreekt, Is het opmerkelijke verschijnsel dat in r.-k. kring de laatste tijd stemmen opgaan, die toepassing van het behoefteelement te verdedigen! [] Duidelijke taal [] Wijlen de katholieke prof. Veraart heeft altijd op cltt standpunt gestaan, en schreef dat nog in oktober '54, maar ook mr. dr. F. H. C. Schrijvers zeide in no. 6 van het r.-k. maandblad 'Klein- en Middenbedrijf'. [] ' ... mocht b.v. invoering van het behoefte-element om andere redenen, van hogere orde dan het specifieke groepsbelang gewenst, respectievelijk mogen blijken, waarom zou men dan elkaar niet weten te vinden, ondanks een verschil in visie over de grondslagen van de economische politiek.' [] Dit is duidelijke taal. Het gaat er naar uitzien, dat ook in deze het sociaal-economische inzicht zoals dat sinds lang werd aangetroffen in kringen van de Partij van de Arbeid, zal gaan zegevieren. [] Want zelfs de heer VanEysden, lid van de tweede kamer voor de AR-partij, heeft onlangs laten weten, dat ook hij, ja zelfs hij, het behoefteelement in geval van nood toch wel zou willen accepteren. [] Het kan verkeren, maar hoe het ook zij, het duidelijkste begrip voor wat de moderne ontwikkeling vereist, blijkt toch aanwezig te zijn geweest bij de Partij van de Arbeid, die ook daarmee weer eens heeft bewezen, de partij te ziin voor de middenstander! [] VAN PROGRAM TOT WERKLIJKHEID [] Het was in februari 1951 dat het congres van de Partij van de Arbeid met algemene stemmen het ontworpen middenstandsprogram van de Partij van de Arbeid aanvaardde. Sindsdien zijn er dus ruim vijf jaren voorbijgegaan en kan men met recht de vraag stellen of er nu ook iets van al datgene dat in het program werd uitgesproken werkelijkheid is geworden. [] Wij hebben het program nog eens doorgelezen en al is er nog genoeg wat op verwezenlijking wacht, hetgeen tot stand kwam is evenmin gering. [] 1. Program: [] De voor het middenstandsbedrijf schadelijke inningsmethode van belastingen, zoals de omzetbelasting, dient zodanig te worden gewijzigd, dat de middenstand niet in de vervulling van zijn taak wordt bemoeilijkt. [] Resultaat: [] Kort voor zijn aftreden in 1952 diende minister Lieftinck een wetsontwerp in waardoor de detailhandel niet langer omzetbelasting zou moeten afdragen aan de fiscus. Minister Van de Kieft en staatssecretaris Van den Berge loodsten dit wetsontwerp door het parlement. De nieuwe wet trad op 1 januari 1955 in werking. [] 2. Program: [] Ingesteld dient te worden de mogelijkheid tot verstrekking van een krediet ten behoeve van vestigingen en uitbreidingen, die economisch verantwoord kunnen worden geacht. [] Resultaat: [] a. In 1952 werd het bedrijfsuitrustingskrediet zodanig verruimd, dat, elke middenstandsonderneming voor elk onderdeel van zijn bedrijfsuitrusting een beroep op dit krediet kan doen. Hiermede werd in een dringende behoefte voorzien omdat de snel voortgaande modernisering en mechanisatie grote bedragen vergt. Het maximumbedrag is 30.000,- [] b In 1952 trad in werking het industrieel krediet, speciaal bedoeld om de kleine en middelgrote industriële bedrijven de aanschaffing of vernieuwing van machines, installaties e.d. mogelijk te maken. Ook de verbouwing of uitbreiding van bestaande gebouwen, noodzakelijk geworden door de verbetering van de technische installatie, kan hiermede worden gefinancierd. Het maximumbedrag is 100.000,-. [] Na de behandeling van de middenstandsnota kwamen nog tot stand: [] a. Een hypothecair krediet, waarbij de staat als borg fungeert. Hierdoor kan voor. de bouw of aankoop van nieuwe bedrijfspanden een krediet van maximaal 40.000,- worden verkregen. [] b. Een inrichtingskrediet, ten einde de inrichting van een in een nieuw pand gevestigd middenstandsbedrijf te financieren. Ook hier is het maximum bedrag 40.000,- De overheid is voor het volle bedrag garant tegenover de Nederlandse Middenstandsbank. [] De bescherming van de middenstander tegen de zgn. seizoenrisico's is een punt van het programma van de Partij van de Arbeid. Helpt mee, die bescherming te bewerkstelligen. De partij van Drees staat aan uw zijde. [] WAT DE PARTIJ VAN DE ARBEID VOOR [] DE MIDDENSTAND WIL [] De Partij van de Arbeid is van mening, dat ten behoeve van een voortgaande gezondmaking van de middenstandsbedrijven het hanteren van het behoefte-element bij de vestigingswetgeving van grote betekenis kan zijn: naast blijvende taken als bevordering der produktiviteit en der kredietvoorziening zijn nodig: [] 1. een raamwet, die. de gelegenheid opent voor de bedrijfsgenoten om met medewerking en onder toezicht van de overheid saneringen tot stand te brengen; [] 2. het dienstbaar maken van het instituut van middenstandsconsulenten aan de sanering en produktiviteitsverhoging van de diverse branches; [] 3. wettelijke regelingen, die de middenstandsondernemers omvatten, op het gebied van kinderbijslag en ziekte-, ongevallen- en invaliditeitsverzekering; [] 4. een verzekering tegen seizoenrisico's voor minder draagkrachtige groepen met medewerking van de overheid; [] 5. wettelijke regeling van de opleiding voor het middenstandsdiploma d.m.v. van overheidswege gesubsidieerd en geïnspecteerd avondonderwijs; [] 6. een wettelijke regeling, waardoor aan de huurders van bedrijfsruimten een meerdere en blijvende bescherming wordt geboden. [] Voor de gezondmaking van de middenstand moet voorts het handhaven van een bewindsman voor de middenstand van grote betekenis worden geacht. [] Het is uiteraard vrijwel onmogelijk om beknopt al datgene te vermelden wat in de PvdA leeft. Dat geldt ook voor de verlangens, die de partij heeft ten aanzien van de middenstand. In bovengenoemde punten is concreet gesteld, wat de PvdA in eerste instantie verwerkelijkt wil zien. Zo wordt in het algemene verkiezingsprogramma van de partij onder het hoofdstuk Volksgezondheid in het algemene program nog vermeld: [] 'Herziening van het ziekenfondswezen; de ziekenfondsverzekering dient zodaning hervormd te worden, dat voor de zelfstandige een soortgelijke regeling worde getroffen als voor de loontrekkende!' [] Verder staat nog in dit program: [] 'Om de welvaartsvergroting aan het gehele volk ten goede te doen komen en een rechtvaardige verdeling van het nationale inkomen tot stand te brengen, dient een beleid te worden gevoerd, waarbij voortdurend rekening met onze economische verhouding tot het buitenland rekening dient te worden gehouden.' [] En: 'afstemming van het economisch en fiscaal beleid op het verschaffen van een redelijk inkomen aan de zelfstandige ondernemers, die een onmisbare functie in onze economie vervullen.' [] VOLHARDING BELOOND [] Basis. voor goede oude dag [] En ook de middenstand wordt nu niet vergeten [ Een van de meest belangrijke wetsontwerpen dat door het kabinet-Drees bij de Tweede Kamer is ingediend, is ongetwijfeld het wetsontwerp algemene ouderdomsvoorziening', waardoor een definitieve regeling van het ouderdomspensloen voor alle boven-65-jarigen binnenkort hopelijk een feit zal worden. [] Het recht op een verzorgde oude dag is een reeds lang in ons volk geworteld verlangen. Het is dan ook geen wonder, dat juist dit wetsontwerp in een zeer brede kring van onze bevolking met grote instemming is begroet. En al moge het dan zo zijn, dat de gehele volksvertegenwoordiging haar medewerking moet geven om deze wet tot stand te brengen, de naam Suurhoff, als minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, zal onafscheidelijk met deze wet verbonden blijven als de maker en grondlegger van dit stuk sociale wetgeving voor het gehele Nederlandse volk. [] Wij zeggen met, nadruk het gehele Nederlandse volk, want voor het eerst in de geschiedenis van de sociale verzekeringswetgeving zal, met het tot stand komen van dit wetsontwerp, ook de middenstand definitief hierin opgenomen zijn. Dat de middenstand dit in bijzondere mate waardeert blijkt o.a. uit een beschouwing over dit wetsontwerp in het orgaan van de Katholieke Middenstandsbond waarin wordt gezegd: [] 'In onze kringen (de katholieke middenstand) wordt speciaal gewaardeerd, dat de regering de algemene nood erkennend en de rechtsgrond consequent toepassend, de verzekering niet beperkt tot de loontrekkenden, maar ook de zelfstandigen en andere niet-loontrekkenden onder de werkingssfeer van de wet laat vallen.' [] OUD EN ARM [] Oud en arm wilde zeggen: afhankelijk van familie of liefdadigheid zijn, wat voor velen steeds onaanvaardbaar is geweest. De oudedagsvoorziening was dan ook al vroeg een van de strijdpunten van de arbeidersbeweging en van de Bond voor Staatspensionering. Terwijl ook de vier middenstandsbonden in de loop van de jaren aan dit vraagstuk de nodige aandacht hebben besteed. Zoals wij hierboven al schreven kan men met recht vaststellen, dat wij hier met een diep in het volk geworteld verlangen te maken hebben. [] Het zoeken naar een voor allen aanvaardbare oplossing van dit vraagstuk heeft in ons land vele tientallen jaren geduurd. [] In 1889 werd voorgesteld een staatscommissie te benoemen, welke o.m. tot opdracht kreeg gegevens te verzamelen over maatschappelijke toestanden der arbeiders en over de verhouding tussen werkgevers en arbeiders in de verschillende bedrijven. [] Verschillende grote staatslieden hebben in de loop van de tijd aan de oplossing van dit vraagstuk hun aandacht besteed. De meest hierbij op de voorgrond tredende waren wel dr. Abr. Kuyper, ds. Talma en dr. Drees. [] OPLOSSING [] Het totstandkomen van de invaliditeits- en ouderdomswet 1919, kan men beschouwen als het resultaat van het eerste pogen om het vraagstuk van de ouderdoirisvoorziening tot een oplossing te brengen. [] Een oplossing, maar niet DE oplossing. In de eerste plaats gold deze wettelijk verplichte verzekering, gelijk alle andere sociale verzekeringswetten in ons land, alleen voor hén die in loondienst werkzaam waren en niet boven een maximuminkomen uitkwamen Daarnaast kleefde, zoals de praktijk heeft geleerd, hieraan het bezwaar, dat het pensioen in waarde daalde bij een stijging van de kosten voor het levensonderhoud. [] Een pensioen dat uit een vast bedrag bestaat kan bij het afsluiten een reële betekenis hebben, niemand kan echter garanderen dat bij het bereiken van de peiisioengerechtigde leeftijd, het uit te keren bedrag nog dezelfde koopkrachtige waarde zal hebben. De gepensioneerden in onze tijd weten hier maar al te goed over mee te praten. [] Bovendien hebben de invaliditeits- en de ouderdomsverzekering voor de zelfstandigen en met name voor de middenstand, geen oplossing gebracht voor hun moeilijke positie. Men zag toen nog geen mogelijkheid voor de oplossing van het moeilijke vraagstuk van de regeling en inning van de premiën der zelfstandigen. [] DE NOODWET [] Het betrekken van de zelfstandigen in de sociale verzekeringswetgeving kwam eerst tot stand met de noodwetouderdomsvoorziening, die op 1 oktober 1947 in werking is getreden en waarmede dr. Drees de sympathie van alle ouden van dagen heeft verworven. Hiermede was het principe aanvaard van een ouderdomsvoorziening voor het gehele Nederlandse volk. Een principe waarop door minister Suurhoff consequent is voortgebouwd. [] Ongetwijfeld zal de invoering van de wet op de algemene ouderdomsvoorziening enige lastenverhoging voor de middenstand met zich brengen. Een gunstige zijde hierbij is, dat in het wetsontwerp rekening is gehouden met de draagkracht bij de premiebetaling door de kleine zelfstandigen. Door minister Suurhoff wordt nl. voorgesteld om van gehuwde zelfstandigen, wier inkomen ligt beneden de 2100,- geen premie te heffen. Tot een inkomen van 3100,- loopt de premie geleidelijk op. [] Men kan hierbij van mening zijn, en wij hellen hier ook naar over, dat de grens waarbij door de zelfstandigen de volle premie moet worden betaald nog wat hoger zou moeten worden gesteld, hetgeen niet wegneemt dat men grote waardering moet hebben voor de wijze waarop hier aan de financiële moeilijkheden voor de zelfstandigen met kleine inkomens tegemoet gekomen wordt. [] GEEN AFTREK Verwacht mag worden, dat het totstandkomen van de wet-Suurhoff zijn uitwerking niet zal missen op de gezondmaking van de middenstand. Velen die thans nog hun bedrijfje in standhouden omdat de noodwet-Drees, op tweehonderd gulden na, aftrek van eigen inkomsten toepast, zullen straks eerder in staat zijn het bedrijfje aan de kant te doen omdat de wet-Suurhoff geen aftrek van eigen inkomsten ,meer zal toepassen. Verwacht mag worden dat dit ook aan de overblijvende middenstanders enige verruiming van omzet zal bieden. [] Al met al mogen wij naar onze mening wel vaststellen, dat de grote waarde van dit wetsvoorstel hierin is gelegen, dat er straks geen sprake meer zal zijn van het ontvangen van gunsten, maar dat een ieder die 65 jaar wordt recht kan doen gelden op een waardevast bodempensioen, hetwelk de grondslag zal vormen voor een afdoende oudedagsvoorziening. Dit is een punt van niet te onderschatten betekenis. P. J. DE KRUIF [] Het is duidelijk, dat het bij de komende verkiezingen gaat om grote dinigen. Daarom zal de Partij van de Arbeid ons volk duidelijk zeggen, waar het op staat. Daarbij blijft zij hopen, dat de verkiezingscampagne waardig zal worden gevoerd en zij zelf zal in geen geval meedoen aan propagandamethoden, die ons volksleven vergiftigen en de democratie op een heilloze weg brengen. [] Een belangrijk middel om tot de gezondmaking van de middenstand te komen is het bereiken van verantwoorde saneringen, zoals in vele plaatsen in ons land reeds met de melkhandel is geschied. [] Er is nog een berg achterstand op het gebied van de sociale voorzieningen voor de .middenstand weg te halen. Willen we daar in slagen, dan is het noodzaak, dat de Partij van de Arbeid gelegenheid krijgt haar program voor de middenstand af te werken en haar sociale politiek te volbrengen. De weg is nog niet vrij, maar met uw steun en medewerking worden de hindernissen weggewerkt. [] Meer en meer is in Nederland de situatie ontstaan, dat de Partij v, d. Arbeid de voornaamste waarborg is geworden voor de politieke en maatschappelijke vernieuwing in ons land. De vernieuwing groeit, naarmate de Partij v. d. Arbeid groeit. [] Het is om die reden, dat de Partij v. d. Arbeid het vertrouwen vraagt van allen. die het gevaar zien van een terugkeer tot de vooroorlogse verhoudingen en doelbewust op de tot dusverre gevolg,de weg verder willen gaan. [) DE MIDDENSTAND DRIJFT OP KOOPKRACHT VAN HET VOLK [] Verlaging van belastingdruk overal welkom [] Wij verkeren, gelukkig, de laatste jaren in een situatie die ook voor het middenstandsbedrijf veel gunstiger is geworden. [] De gestegen koopkracht van de grote massa van ons volk en de daardoor ontstane vergroting van de omzetten, hebben het inkomen van zeer vele middenstanders doen stijgen. Deze ontwikkeling, waarvan uiteraard in de ene bedrijfstak meer is geprofiteerd dan in de andere en waarvan ook per bedrijf de uitwerking vaak grote verschillen vertoont, heeft, voor wie dit nog niet mocht weten, weer eens duidelijk bewezen hoezeer juist de middenstander in zijn bestaan afhankelijk is van de koopkracht der grote massa. [] Dit is de kurk waarop ook hij drijft; een algemene welvaartsstijging en volledige werkgelegenheid scheppen de omstandigheden waaronder ook de middenstanders tot betere bedrijfsresultaten kunnen komen. De verlichting van de belastingdruk die mogelijk werd, was daarnaast voor velen ongetwijfeld bijzonder welkom. Dit temeer omdat de middenstander niet alleen in zijn persoonlijke levensomstandigheden een zekere verruiming als regel goed kon gebruiken, maar bovendien voor de instandhouding, de modernisering en uitbouw van zijn bedrijf vaak aanzienlijke bedragen opzij moet leggen. [] Niet overbodig [] De verbeteringen, die over zo'n breed vlak merkbaar zijn, waren echter verre van overbodig. Integendeel! [] Sinds het verschijnen van de middenstandsnota weten wij ten naaste bij hoe de middenstand er in de jaren 1950-1952 voorstond. Dat beeld was niet rooskleurig noch in de detailhandel, noch in het ambacht. Ongeveer de helft van de kruideniers, een derde deel van de slagers en een kwart van de textielhandelaren kwam niet aan een inkomen van 3000,-. Meer dan de helft van alle winkeliers had een omzet beneden de 25.000,- per jaar en hun aandeel in de totale omzet van de detailhandel was slechts 14 %. [] Soortgelijke verhoudingen - wellicht nog iets ongunstiger - bestonden in het ambacht en voor al diegenen, die het nog niet mochten weten, bleek op overtuigende wijze, hoezeer een groot deel van de middenstand slechts een uiterst sober bestaan had [] Verbetering [] Daarin is nu dus sinds enkele jaren een niet geringe verbetering gekomen, maar men moet natuurlijk niet menen, dat daarmede het sombere beeld ons in de middenstandsnota getekend, geheel is opgeklaard. Zélfs niet als men weet, dat een deel van de kleinste bedrijven nooit een volwaardig bestaan zal kunnen opleveren, omdat zij slechts een bron van neveninkomsten zijn. [] Het op gang gekomen proces van verbetering zal voortgang kunnen vinden als wij er in ons land in slagen om de gunstige economische situatie te behouden en waar mogelijk te verbeteren. [] De middenstander drijft op de koopkracht van het volk. Als het de werknemers goed gaat, deelt de middenstander mee in de gestegen welvaart. De belangen van beide groepen liggen dus in hetzelfd vlak. De PvdA verdedigt beide! [] Op deze pagina geeft drs. H.Peschar, de middenstandsspecialist van de Partij van de Arbeid, die in de Tweede Kamer speciaal de belangen verdedigt van de middenstanders, zijn mening weer over de positie van de middenstand in onze tijd, waaruit wel blijkt, dat er voor deze grote en belangrijke groep van de bevolking nog heel wat werk is te verrichten, wil er van een volkomen gezonde toestand in de wereld van de middenstand sprake zijn. In een tweede artikel belicht drs. Peschar het standpunt, dat de VVD inzake o.m. de kinderbijslagregeling voor de kleine zelfstandigen inneemt. 'Een opleiding in sociaal gevoel zou geen kwaad kunnen,' zegt hij. [] Wie waakt met woord en daad over de belangen van de middenstand? De artikelen op deze pagina geven een duidelijk antwoord. [] Als wij erin slagen, om ook in de toekomst werk aan allen te verschaff en en de grote massa mee te laten delen in een stijging van de welvaart, zal de middenstander hier eveneens de vruchten van plukken en zal een gezonder middenstandsbedrijf tot stand kunnen komen. [] Daar is ons socialisten veel aan gelegen. De Partij van de Arbeid heeft in haar beginselprogram hierover geen twijfel laten bestaan. Men kan daarin lezen: [] 'De Partij van de Arbeid is van oordeel, dat de middenstand, bestaande uit ondernemers van kleine bedrijven op de gebieden van handel, nijverheid en verkeer, een belangrijk element is van de samenleving. Een gezond gemaakt kleinbedrijf, dat zijn taak verricht binnen het raam van een op het algemeen belang gerichte welvaartspolitiek en dat daartoe is opgenomen in de ordening van het economische teven, zal ook in een democratisch-socialistische maatschappij een belangrijke functie vervullen.' [] De nog in tal van gevallen bestaande wanverhouding tussen het aantal middenstandsbedrijven en de omzet, zal echter niet alleen door vergroting van de totale omzet, maar ook door beperking van het aantal middenstandsbedrijven moeten worden nagestreefd. Deze taak is er bij uitstek een van de middenstand zélf, daar moet men nog veel meer dan tot nu toe, tot samenwerking komen ten einde datgene wat zich gezamenlijk laat doen ook gezamenlijk te verrichten. [] Daar zal men, zoals in vele plaatsen door sanering van de melkhandel is geschied, tot een doelmatige werkverdeling en waar nodig tot een beperking van het aantal bedrijven moeten trachten te geraken. [] De overheid heeft hier een aanvullende, maar uiterst belangrijke taak. Zij is het die, juist in een periode van hoogconjunctuur, haar voorlichtingswerk hierop met kracht moet richten, door advisering en wellicht ook enige financiële hulp - deze bij uitstek gunstige tijd niet voorbij moet laten gaan, om ook langs deze weg de verdere gezondmaking van de middenstand te bevorderen. [] Volksverzekering [] Een sterke middenstand is niet alleen van grote waarde voor de zelfstandigen zélf ' maar ook voor onze gemeenschap als geheel. Een te belangrijk gedeelte van onze voorziening met goederen en diensten wordt door de vele middenstandsbedrijven verricht, om hier met halve oplossingen tevreden te kunnen zijn. Bovendien zal het streven om de middenstand te verlossen uit zijn achterstand op het gebied van de sociale voorzieningen, alleen kunnen slagen op een grondslag van gezonde, een redelijk bestaan opleverende bedrijven. [] Het streven om op sociaal gebied de arbeidersverzekeringen om te zetten in volksverzekeringen en krachtdadig ingezet met het door minister Suurhoff ingediende wetsontwerp voor een algemene ouderdomsverzekering, wint steeds meer veld. [] Argument [] Ook al kan men de allerlaagste inkomensgroepen door premievrijstelling of premiereductie in belangrijke mate tegemoetkomen, de grote meerderheid der zelfstandigen zal uiteraard de premies voor de verschillende sociale voorzieningen die in de komen~ de jaren ook voor hén tot stand zullen komen, moeten kunnen opbrengen. Ook hierin ligt een krachtig argument om de economische positie en de weerstandskracht der zelfstandigen te versterken. [] In haar middenstandsprogram heeft' de Partij van de Arbeid de richtlijnen voor een hierop gericht beleid getrokken. [] In de komende jaren zal van ons volk een nationale inspanning worden gevraagd. Een inspanning, die voor de Partij van de Arbeid gericht zal zijn op een duurzamer doel dan het profiteren van de hoogconjunctuur. Met het ideaal voor ogen van een maatschappij, waarin de klassetegenstellingen zullen zijn overwonnen zal zij de strijd voeren voor gelijke ontwikkelingskansen voor allen voor de verwerkelijking van gelijke rechten voor mannen en vrouwen, voor een rechtvaardige verdeling van stijgende welvaart in gezamenlijke verantwoordelijkheid voor achtergebleven groepen en gebieden. [] Aan de beunhazerij op het gebied van de opleiding voor het middenstandsdiploma dient een einde te komen. Van overheidswege gesubsidieerd en geïnspecteerd avondonderwijs leidt tot betere en goedkopere opleidingen. [] De dag van de verkiezingen geeft ook de middenstand opnieuw de kans om zijn invloed te doen gevoelen, om zich uit te spreken voor een algemene welvaartspolitiek, een redelijke welvaartsverdeling, sociale zekerheid en een constructief middenstandsbeleid. [] EEN OPLEIDING IN SOCIAAL GEVOEL KAN GEEN KWAAD [] Wij kennen in ons land sinds 1951 een kinderbijslagregeling voor kleine zelfstandigen. Deze regeling, evenals de Noodwet-Drees een noodregeling, in afwachting van een definitieve kinderbijslagregeling, geeft aan zelfstandigen met een inkomen tot 3000,- per jaar recht op kinderbijslag vanaf het derde kind beneden de 16 jaar. [] Is het inkomen meer dan 3000,-, maar minder dan 3200,-, dan ontvangt de zelfstandige vanaf het vierde. kind beneden de 16 jaar de kinderbijslag en zo vervolgens. [] De uitkering bedraagt 0,32 per dag voor het derde kind en 0,46 per dag voor het vierde kind en volgende kinderen. Een uiterst bescheiden voorziening dus om enigermate tegemoet te komen aan de zorgen van de kleine zelfstandigen met lage inkomens en grotère gezinnen. [] Kritiek [] Toen de voormalige minister van Sociale Zaken, mr. Joekes, het wetsontwerp in de Tweede Kamer verdedigde, moest hij zich verweren tegen de kritiek die was uitgeoefend door het VVD-kamerlid Cornelissen. [] Deze had namelijk gezegd, dat een onwenselijke toestand zou ontstaan als in dezelfde straat naast elkaar wonen een winkelier zonder kinderen die niets ontvangt en een meer dan twee kinderen, die van staatswege een uitkering krijgt. [] Minister Joekes moest het VVD-kamerlid er toen op wijzen, dat hier voor de gemeenschap een taak ligt en dat hierdoor bovendien volstrekt niets te kort wordt gedaan aan degenen die geen kinderen hebben. [] Er aan herinnerend, dat algemeen de kinderbijslag voor loontrekkenden als een sociale regeling van grote betekenis wordt beschouwd, sprak minister Joekes uit, dat voor diegenen, die niet kunnen zien dat hier een gemeenschapsregeling tot stand is gekomen die maatschapelijk van grote waarde is [] 'een opleiding in sociale gevoelens geen kwaad zou doen.' [] Ook in 1952 toonde de heer Cornelissen zich een tegenstander van deze regeling toen hij met zijn fractie tegen bescheiden voorstellen tot verbetering van de kinderbijslag voor zelfstandigen stemde. [] VVD tegen? [] Het door minister Suurhoff aangekondigde wetsontwerp voor een definitieve regeling van de kinderbijslag waardoor de zelfstandigen op dezelfde wijze als de loontrekkenden in de kinderbijslag zullen worden betrokken en een even hoge uitkering zullen gaan ontvangen, zal ongetwijfeld evenmin de steun van de VVD-middenstandsdeskundige verwerven. [] ALS DEZE BELANGRIJKE SOCIALE VERBETERING ER KOMT, WEET MEN DUS GOED AAN WIE ZIJ WEL EN AAN WIE ZIJ NIET TE DANKEN ZAL ZIJN. |
era | Tweede Kamerverkiezingen (Parlamentswahlen) Darlegung, dass auch der Mittelstand sozialdemokratisch wählen sollte |
format | IMAGE |
genre | visualUnit |
geographic | Niederlande |
id | bulk_DC8AEC34-A331-4B37-B236-3476F63C2378 |
institution | Archiv der sozialen Demokratie (AdsD) |
language | Dutch |
publishDate | 13.06.1956 |
spellingShingle | Middenstand en welvaart. Orgaan van de sectie middenstand van de Partij van de Arbeid. De praktijk bewijst: Uw Partij van de Arbeid ook uw partij, middenstander! Partij van de Arbeid (PvdA) N.V. De Arbeiderspers [Drees, Willem, Peschar, Harry, Suurhoff, Koos, Partij van de Arbeid (PvdA), Wahl, Grafik, Foto, Karikatur, Porträt, Hand, Haus] |
thumbnail | http://hdl.handle.net/11088/4C116BF3-95CC-4B88-8166-3C938A8864CD |
title | Middenstand en welvaart. Orgaan van de sectie middenstand van de Partij van de Arbeid. De praktijk bewijst: Uw Partij van de Arbeid ook uw partij, middenstander! |
topic | [Drees, Willem, Peschar, Harry, Suurhoff, Koos, Partij van de Arbeid (PvdA), Wahl, Grafik, Foto, Karikatur, Porträt, Hand, Haus] |
url | http://hdl.handle.net/11088/EB7EA78E-92EE-4C3D-BE25-3AADDCD1C5FF |