Case management services for jobseekers. International comparisons: Sweden, the Netherlands and the United Kingdom

"In most European countries, there are reforms in progress aimed at individualising the journey to return to work so as to guide each person in function to their needs. However, the definition of the nature and degree of this case management has not been stabilised. This study’s main goal is to...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Georges, Nathalie, Grivel, Nicolas, Méda, Dominique
Institution:ETUI-European Trade Union Institute
Format: TEXT
Language:English
Published: Noisy-le-Grand 2009
CEET
Subjects:
Online Access:https://www.labourline.org/KENTIKA-19188620124919068029-Case-management-services-for-j.htm
Description
Summary:"In most European countries, there are reforms in progress aimed at individualising the journey to return to work so as to guide each person in function to their needs. However, the definition of the nature and degree of this case management has not been stabilised. This study’s main goal is to clarify the content of case management: in function to the specificities of each system, how are the case management processes organised? Who are the service providers and beneficiaries? And what services are proposed to the latter? The study examines the case management in three countries: Sweden, the Netherlands and the United Kingdom, all presented as models consecutive to employment policies and structural reforms carried out since the 1990s having encouraging results in terms of unemployment rates. This diversity of institutional organisations enables to test the hypothesis of a progressive convergence of approaches touching upon the notion of individualised case management and the recourse to comparable services in function to the jobseekers’ profiles. The three countries visited have comparable evolutions concerning their approach to employment policies, although each of them conserves some of their specificities linked to their history and their social and political preferences. The study underlines the common trends which are related to institutional reforms, guidance and individualised tracks and short services aiming for a rapid return to employment. Dans la plupart des pays européens, des réformes sont en cours pour individualiser les parcours de retour à l’emploi, afin d’accompagner chacun en fonction de ses besoins. Cependant, la définition de la nature et du degré de cet accompagnement est encore peu stabilisée. L’objectif central de cette recherche est d’éclairer le contenu de l’accompagnement : en fonction des spécificités des différents systèmes, comment s’organise le processus d’accompagnement ? Qui sont les prestataires et les bénéficiaires ? Et quelles prestations ces derniers se voient-ils proposer ? L’étude analyse l’accompagnement proposé aux demandeurs d’emploi dans trois pays : Suède, Pays-Bas et Royaume-Uni, qui sont tous présentés comme des « modèles » consécutivement aux politiques de l’emploi et aux réformes structurelles qu’ils ont menées depuis les années 1990, avec des résultats encourageants en termes de taux de chômage. Cette diversité des organisations institutionnelles permet de tester l’hypothèse d’une convergence progressive des approches autour de la notion d’accompagnement individualisé, et du recours à des prestations comparables en fonction du profil des chômeurs. Les trois pays visités présentent des évolutions comparables concernant leur approche des politiques de l’emploi, même si chacun d’entre eux conserve un part de spécificités, liées à son histoire et à ses préférences sociales et politiques. La recherche souligne les évolutions communes concernant les réformes institutionnelles, l’accompagnement et les parcours individualisés et les prestations courtes visant un retour rapide à l’emploi."
Physical Description:48 p.
Digital