635.01: Dossier betreffende conferences van ’t Spelleke van de Drei Kluiten en hun aanwezigheid op de Gentse Feesten

"Collection: 't Spelleke van de Drei Kluiten; Biografie: Pierke Pierlala deed voor het eerst zijn “antree” op de scène in 1975, eigenlijk vrij toevallig als een Spielerei, na een muzikaal theaterprogramma rond de gevierde volkstheaterartieste Rosa Geinger, geproduceerd door Theater Taptoe....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 't Spelleke van Drei Kluite
Institution:Amsab-Institute of Social History
Format: TEXT
Published: 1988-1988
Online Access:https://hdl.handle.net/10796/35ACA0C9-B8DF-4F4A-8D44-F4E8FE1800E4
Description
Summary:"Collection: 't Spelleke van de Drei Kluiten; Biografie: Pierke Pierlala deed voor het eerst zijn “antree” op de scène in 1975, eigenlijk vrij toevallig als een Spielerei, na een muzikaal theaterprogramma rond de gevierde volkstheaterartieste Rosa Geinger, geproduceerd door Theater Taptoe. Al vlug werd het figuurtje erg populair en werd een afscheiding van het binnen het theaterdecreet gesubsidieerde theatergezelschap Taptoe noodzakelijk. Het “Spelleke van Drei Kluite” werd opgericht en gaf jaarlijks een Gentse Fieste- en een Eindejoarskoenfeeranse. Later werden die “Koenfeeranses” aangevuld met specifieke events als het becommentariëren van de Gentse Feestenstoet, de nieuwjaarsreceptie van het stads-bestuur, inhuldigingen…, tot een protestoptocht aan de vooropening van de Schoapstal/Stadshal. Heelder generaties politici, stads- en geprivatiseerde diensten, ‘geïnstitutionaliseerde instanties’ werden gehekeld en de evoluties in onze stad werden op kritische wijze geëvalueerd. Beruchte politici kregen zelfs een pop naar eigen gelijkenis of in een gecartooniseerde versie naast een aantal Bekende Gentenaars. Het Spelleke beleefde topjaren tijdens het burgemeesterschap van “Papa Zjielbeer” en zowel stedelijke, regionale als nationale politici kwamen een voorstelling bijwonen. De “stuuten” van het stadsbestuur werden steevast uitvergroot en zorgden voor volle zalen en zelfs wachtlijsten aan de kassa. De laatste jaren, mede door de professionalisering van de politiek, was dit niet meer het geval. Ook de “Koenfeeranse” evolueerde van “stand up” méér en méér naar (inhoudelijk, scherp) politiek cabaret en het spektakelgenre (volks)revue. Waakzaam zijn voor de strapatsen van de politiek mondde méér en méér uit in onverholen oproepen tot burgerlijke ongehoorzaamheid en andere relatieve subversiviteit. Met de “afschietsproductie” in november 2015 trok het Spelleke een definitieve streep onder de jaarlijkse traditie van twee “koenfeeranses” en ook de Gentse Feesten worden verlaten. Als voornaamste reden om te stoppen met 't Spelleke van Drei Kluite verwezen Luk De Bruyker en Freek Neirynck naar het huidige politieke klimaat. De huidige maatschappij evolueert alsmaar meer naar rechts zodat het zachte anarchistische Spelleke almaar extremer en bijtender uit de hoek moet komen, klinkt het. De machthebbers plegen zulke respectloze afbouw van wat er sociaal verworven werd, dat humoristische politieke satire méér en méér moet overschakelen naar sarcasme. De volksartiesten halen uit naar de huidige organisatie en subsidiereglementen van de Gentse Feesten. Eindigen in schoonheid is het grondmotief onder alle argumenten, ook al zijn we er ons van bewust dat een zeer specifieke, zelfs unieke sociaal-geëngageerde spektakelvorm daardoor dreigt te verdwijnen in Gent. Level of description: File; Series: 635: Archief van ’t Spelleke van de Drei Kluiten"
Published:1988
Physical Description:1 omslag