502: Archief van Centrale van Antwerps Tram-, Buurtspoorweg- en Autobuspersoneel (CATBA)

"Collection: Centrale van Antwerpse Tram-, Buurtspoorweg- en Autobuspersoneel (CATBA); Biografie: De oprichting van de vakbond van het Antwerpse trampersoneel had plaats op 17 november 1903. Reeds in 1902, ondanks het gevaar voor gevangenisstraf (artikel 310), waren clandestiene bijeenkomsten g...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: CATBA
Institution:Amsab-Institute of Social History
Format: TEXT
Published: 1903-1988
Online Access:https://hdl.handle.net/10796/552BC480-4A76-4592-9ACF-E8D5F11B1032
Description
Summary:"Collection: Centrale van Antwerpse Tram-, Buurtspoorweg- en Autobuspersoneel (CATBA); Biografie: De oprichting van de vakbond van het Antwerpse trampersoneel had plaats op 17 november 1903. Reeds in 1902, ondanks het gevaar voor gevangenisstraf (artikel 310), waren clandestiene bijeenkomsten gehouden binnen de Maatschappij voor Antwerpse Tramwegen. Drijvende kracht bij dit alles was N. Rossaert. Amper vier dagen na de stichting van de vakbond werd hij als lid van de trammaatschappij ontslagen. Alf. Clabots nam zijn taak over. Ook hij werd na een door hem geleide succesvolle vakbondsactie ontslagen, maar de verdere evolutie van de vakbond kon niet meer gestuit worden. De eigenlijke doorbraak kwam er na een spontane staking onder het personeel van de werkhuizen in juni 1918. De bond verklaarde zich solidair met de stakers en nam de leiding van de staking in handen. Na enkele geslaagde acties trad ook het personeel van de Buurtspoorwegen tot CATBA toe. De bond zocht aansluiting bij de Federatie van Vakbonden van Antwerpen en bij de Syndikale Kommissie van België. Er werd een Paritaire Verzoeningsraad ingesteld en na contacten met andere plaatselijke vakbonden kwam een Nationale Centrale tot stand. Door toetreding tot de Unie van Hand- en Geestesarbeiders (UHGA) zag het vakbondsbestuur in de moeilijke oorlogsjaren een mogelijkheid om het bezit van hun organisatie te redden. Zodra dit doel bereikt was, nam de vakbondsleiding ontslag doch bleef ondergronds verder werken. Na besprekingen met de leiding van de Maatschappij van Antwerpse Tramwegen rond werkhervatting, werd in november 1944 CATBA heropgericht. Een nieuwe strijdperiode ging in. In 1960 nam CATBA massaal deel aan de nationale protesten georganiseerd tegen de Eenheidswet. Op 1 januari 1968 sloot de bond aan bij de Algemene Centrale der Openbare Diensten (ACOD). Dit vakbondsarchief is zeer omvangrijk en volledig. Naast de bestuursverslagen vanaf 1903 bevat het ook verslagen van alle nevenorganisaties van deze bond zoals de Algemene Pensioenkas voor Tram-, Buurtspoorweg- & Autobuspersoneel (1929-1930, kasboek 1942-1950), het Mutualiteitsverbond Verbroedering der Antwerpsche Trambedienden (1908-1939, 1947-1952), vzw Nieuw Leven (1924-1946, 1948-1958), de coöperatie (1922-1943 en kasboeken 1942-1960), het Feestbestuur (1920-1923, 1928-1935, 1938-1941), de Bond der Gepensioneerden en de CATBA-vrienden, beide uit de jaren vijftig en zestig). De oorlogsperiode 1940-1944 is rijkelijk gedocumenteerd. De overkoepelende Belgische Centrale van Tram-, Buurtspoorweg- en Autobuspersoneel is onder meer vertegenwoordigd met verslagen van het uitvoerend bestuur van 1930 tot 1963. In het archief zit ook informatie over de andere provinciale afdelingen (Oost-Vlaanderen, Luik, Brabant, Henegouwen). Verder biedt het een goed overzicht van de loonbewegingen, de gevoerde stakingen en de overlegorganen doorheen de ganse periode. In dit archief zitten ook bijna alle verslagen van het gewestelijk Bureau ABVV-Antwerpen vanaf 1946. Level of description: Fonds; Series: Centrale van Antwerpse Tram-, Buurtspoorweg- en Autobuspersoneel (CATBA); FULL TEXT AVAILABLE AT AMSAB-ISH"
Published:1903-1988
Physical Description:25,08 strekkende meter en 17 delen