585.W.1: www.vatuvblog.be

"Collection: Verenigde Actiegroep Tegen de Uitbreiding van het Vliegveld (VATUV); Level of description: Series; Series: 585.W: Websites; Biografie: De Verenigde Actiegroepen Tegen de Uitbreiding van het Vliegveld te Deurne is een milieubeweging die in 1973 is ontstaan naar aanleiding van de coö...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Verenigde Actiegroepen Tegen de Uitbreiding van het Vliegveld te Deurne (VATUV)
Institution:Amsab-Institute of Social History
Format: TEXT
Online Access:https://hdl.handle.net/10796/726A900B-66A5-4724-B65C-350B739FDDA6
Description
Summary:"Collection: Verenigde Actiegroep Tegen de Uitbreiding van het Vliegveld (VATUV); Level of description: Series; Series: 585.W: Websites; Biografie: De Verenigde Actiegroepen Tegen de Uitbreiding van het Vliegveld te Deurne is een milieubeweging die in 1973 is ontstaan naar aanleiding van de coördinatie tussen verschillende actiegroepen (ATUV, Start-actiegroep, Aktiecomité Leefmilieu, ...) rond de luchthaven van Deurne uit protest tegen de lawaaihinder en uitbreidingsplannen van de luchthaven. Onder impuls van Piet Gillard (huidig ondervoorzitter van VATUV), Mieke Vogels (Schepen van Ruimtelijke Ordening te Antwerpen), Erwin Pairon (Fractievoorzitter van Agalev in de Antwerpse gemeenteraad), Paul Van Dijck (Agalev - Mortsel) werden in jaren 70 en 80 talrijke acties opgezet en problemen aangekaart bij diverse overheden en politici. Begin jaren 90 waren de activiteiten op een laag pitje gezet. Op 22 mei 1995 werd een motie in de Antwerpse gemeenteraad door het Vlaams Blok samen met Ward Beysen (VLD) goedgekeurd voor de verlenging van de startbaan. Dit bleek het startschot te zijn voor enkele leden van de Beweging voor Sociale Vernieuwing (BSV) om een enquête en een hoorzitting te organiseren onder de omwonenden van de luchthaven. Van de 6200 verspreide enquêteformulieren werden er 685 teruggestuurd. 68 procent sprak zich uit tegen een uitbreiding van de luchthaven. 87 % was gekant tegen nachtvluchten en 54 % ondervond hinder. Opvallend was dat er 140 klachten waren inzake lawaaihinder en vooral van kleinere toestellen. Voor de hoorzitting waren Leo Vlaeymans, burgemeester van Borsbeek en de Tony Lesage, Promotie Antwerpse Luchthaven, uitgenodigd. Deze laatste stuurde zijn kat, zodat Danny Bonte (BSV) de standpunten van de voorstanders moest verwoorden. Naar aanleiding van deze enquête en hoorzitting werd een brochure opgemaakt met als titel Wie zijn vlieger gaat er niet op?. Deze brochure kan je nog steeds bestellen. VATUV verrees in december 1995 uit zijn slaperig bestaan. In juli 1997 werd een VZW opgericht, om de belangen van de omwonenden beter te kunnen behartigen. (bron ODIS: http://www.odis.be/lnk/OR_12734)"