Summary: | "Collection: Netwerk Duurzame Mobiliteit; Archiefgeschiedenis: De archiefgeschiedenis is onbekend.Biografie: Komimo werd opgericht omstreeks 1990 als overlegplatform van verenigingen met als doelstelling werken aan een duurzaam mobiel Vlaanderen. De organisaties die aanvankelijk onder de noemer Komitee Milieu en Mobiliteit bijeenkwamen waren Bond Beter Leefmilieu, Belgische Vereniging van Natuur- en Vogelreservaten, Greenpeace België, Taxistop, Fietsoverleg Vlaanderen, Bond van trein-, tram- en bus-gebruikers en Langzaam Verkeer (het huidige Mobiel 21). Het overleg werkte samen aan beleidsstandpunten en zette enkele gezamenlijke campagnes op, zoals Zondagen zonder.
In 1996 treedt de pas opgerichte Fietsersbond toe en wordt Komimo omgevormd naar een vzw. Oprichtende verenigingen zijn de Fietsersbond, Langzaam Verkeer, Centrum voor Positieve Aanwending, Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers en Bond Beter Leefmilieu. Vanaf dan worden jaarlijks twee campagnes rond duurzame mobiliteit georganiseerd; de Week van de Zachte Weggebruiker begin mei en de Week van Vervoering midden september, waarvan de coördinatie wordt uitgevoerd door een van de lidorganisaties.
In 2000 treed de voetgangersbeweging toe als lid. Dankzij Europese subsidies wordt rond de eeuwwisseling ook een eerste personeelslid aangeworven voor het secretariaat. Deze subsidiëring is niet zo verrassend daar al wordt meegewerkt aan het Europese TAPESTRY-onderzoeksproject (Travel Awareness Publicity and Education supporting a Sustainable Transport Strategy in Europe) naar het effect van communicatiecampagnes rond mobiliteit, met als cases de Week van de Zachte Weggebruiker en de Week van Vervoering. Daarnaast begint Komimo zich ook te engageren in een aantal Europese campagnes. Zo wordt de Europese Car Free Day gelanceerd in Vlaanderen, welke jaarlijks plaats vindt op 22 september. Het concept wordt amper twee jaar later uitgebreid tot European Mobility Week, welke steeds ongeveer gelijktijdig plaats vindt met de Week van Vervoering.
In 2002 wordt de naam gewijzigd in Koepel Milieu en Mobiliteit. Enkele jaren later sluiten ook Trage Wegen en Autopia zich aan bij de koepel. Vanaf 2007 wordt de professionalisering van Komimo versterkt. Komimo neemt de coördinatie van de jaarlijkse mobiliteitscampagnes op zich en stelt hiervoor een campagnecoördinator aan. De mobiliteitsweken worden in een nieuw jasje gestoken met een eenvormige huisstijl en nieuwe naam; de Heen-en-weer-week en de Aardig-op-weg-week. De ploeg wordt dan ook aangevuld met een beleidsmedewerker die de beleidsactiviteiten van de koepel moet versterken.
Het decreet van 2009 zorgt voor een erkenning van Komimo als koepelorganisatie en voorziet dat Komimo naast de campagnecoördinatie en het beleidswerk een koepelwerking ontwikkelt.
Er wordt nu enkel nog een mobiliteitscampagne georganiseerd in september; de Week van de Mobiliteit. Daarnaast wordt wel het permanent actief campagneonderdeel SMOVE.be gelanceerd, een website -later uitgebreid naar andere nieuwe sociale media- voor iedereen die wil bijdragen aan een duurzame mobiliteit.
Een opvallend project dat ook in deze periode van de grond komt is Verenigingen voor Verkeersveiligheid (VVV). Reeds in 2008 werd in samenwerking met de Verenigde Verenigingen (de spreekbuis voor het Vlaamse middenveld) een onderzoek opgestart naar de mogelijkheden van verenigingen om vanuit hun werking (meer) bij te dragen aan draagvlakverbreding rond verkeersveiligheid. Begin 2010 wordt in het verlengde hiervan het VVV-project opgestart, aanvankelijk vanuit een stuurgroep Draagvlakverbreding verenigingen en verkeersveiligheid. Eenmaal het project op de sporen gezet verzelfstandigd het en wordt een eigen koers gevaren, hoewel de VVV wel altijd een projectorganisatie in de schoot van Komimo blijft en dus geen autonome organisatie is. In 2016 wordt de subsidievraag voor een nieuw projectjaar echter geweigerd, waarop de dan nog lopende projecten worden afgerond. Een aantal langdurige projecten worden wel verdergezet door Komimo.
De erkenning als koepelorganisatie en verbreding van de werking wordt benadrukt door een naamsverandering in 2012. Vanaf dan opereert Komimo onder de naam Netwerk Duurzame Mobiliteit. Komimo zelf bleef wel bestaan maar deze naamsverandering werd wenselijk gevonden om het belang te benadrukken van samenwerking in bredere coalities met mensen, organisaties en ondernemingen; netwerken dus.
In 2020 wordt Komimo officieel vzw Netwerk Duurzame Mobiliteit. De aangesloten organisaties zijn dan Bond Beter Leefmilieu, Fietsersbond, Mobiel 21, Taxistop, Trage Wegen, Autodelen.net, TreinTramBus en de Voetgangersbeweging.Jaarverslagen van de NMBS over de jaren 2013-2017 (5 delen) en het Mobiliteitsrapport van Vlaanderen van de Mobiliteitsraad van Vlaanderen MORA uit 2009 (1 deel) werden verwijderdHet archief is afkomstig van de zetel van Komimo, Kasteellaan 349A te Gent. Het werd in twee delen overgedragen in 2017 en 2019, met enkele kleine bijkomende aanvullingen in 2018. Van de eerste jaren van de werking, onder de naam Komitee Milieu en Mobiliteit, is jammer genoeg niets terug te vinden in het archief. Verslagen van de vergaderingen zijn pas aanwezig vanaf eind 1994. Pas vanaf het moment dat Komimo een vzw wordt in 1996 is het archief vrij volledig en zijn de werking en activiteiten goed te volgen, op enkele kleine hiaten hier en daar te na gelaten (zoals de verslagen van de vergaderingen in 2009 die ontbreken). De hoofdmoot van het archief loopt tot ca. 2015, met enkele uitlopers tot 2019. Het archief van Verenigingen voor Verkeersveiligheid werd na de stopzetting van het project quasi volledig overgedragen. Level of description: Fonds; Series: Netwerk Duurzame Mobiliteit; FULL TEXT AVAILABLE AT AMSAB-ISH"
|