629.3.1.2: Algemene Vergadering

"Collection: Fietsersbond Brussel; Level of description: Sub-series; Series: 629.3.1: Organisatie; Biografie: In 1995 stond ’t Greun Veloske mee aan de wieg van de Fietsersbond. Al snel kwam er ook meer en meer samenwerking en overleg tot stand met de bevoegde officiële Brusselse instanties. Na...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Fietsersbond Brussel
Institution:Amsab-Institute of Social History
Format: TEXT
Online Access:https://hdl.handle.net/10796/A4CF840D-473A-4B2E-9BEB-893310041FA7
Description
Summary:"Collection: Fietsersbond Brussel; Level of description: Sub-series; Series: 629.3.1: Organisatie; Biografie: In 1995 stond ’t Greun Veloske mee aan de wieg van de Fietsersbond. Al snel kwam er ook meer en meer samenwerking en overleg tot stand met de bevoegde officiële Brusselse instanties. Naar de eeuwwisseling toe evolueerde het Greun Veloske meer en meer naar een lobbygroep die haar werk deed achter de schermen terwijl andere gelijkgezinde organisaties de acties voerden die meer in de publieke belangstelling stonden. In 2000 wordt een tweede adem gevonden wanneer van de vzw 't Greun Veloske gebruik wordt gemaakt om het Brusselse fietsatelier Cyclo op te richten, een tewerkstellingsproject dat opleiding gaf tot fietshersteller. De naam van de nieuwe organisatie wordt Cyclo-Brusselse afdeling van de Fietsersbond. De samenwerking was evenwel maar een kort leven beschoren. Reeds enkele jaren later -in 2003- volgt een boedelscheiding tussen Cyclo en de organisatie die vanaf dan als nieuwe vzw Fietsersbond Brussel door het leven gaat. De hernieuwde Fietsersbond Brussel nam meteen een vliegende nieuwe start. Er wordt een heus secretariaat uitgebouwd in het Fietsershuis te Elsene en een website gelanceerd, en dit met (voor de eerste maal) betaalde werkkrachten. Het aantal straatacties, fietstochten, fiets-educatieve projecten, publicaties en pers- en infomomenten nam al snel gevoelig toe. Dit gebeurde in samenwerking met de andere fietsactiegroepen in het Brusselse en met de overkoepelende Fietsersbond, hetgeen mee ondersteund werd door het toenemende aantal leden en lokale afdelingen die opgericht werden. Deze opvallende dynamiek liep parallel met de stijgende aandacht voor en het groeiende aantal fietsers in het Brussels gewest. En ook de politieke besluitvorming in het Gewest speelde in op en volgde deze trend. Cynisch genoeg werd uiteindelijk het grootste probleem voor de Fietsersbond Brussel zijn eigen succes. Na de succesvolle organisatie van de massafietstocht BicyCity in 2007 waaraan 10000 fietsers deelnamen stelde men vast dat de draagkracht van de vereniging, zowel organisatorisch als financieel, niet langer voldoende was. Uiteindelijk werd in 2008 besloten tot een volledig eenwording met de Fietsersbond, waardoor uiteindelijk één organisatie ontstond die al de Nederlandstalige fietsers in Vlaanderen en Brussel vertegenwoordigde."