af004418: Fruitsap

"Affiche uitgegeven in (1985) door Oxfam-Wereldwinkel (Gent) voor solidariteit met Algerije. Afbeelding: tekeningen van een halve sinaasappel en tekening van drie glazen sinaassap. Tekst: FRUITSAP uit Algerië vind je in ons land enkel in de wereldwinkels. Want behalve voor zijn aardgas en zijn...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Oxfam-Wereldwinkel (uitgever)
Institution:Amsab-Institute of Social History
Format: IMAGE
Published: 1985
Online Access:https://hdl.handle.net/10796/C2614178-12EB-4417-B806-E2CC51B8C40E
Description
Summary:"Affiche uitgegeven in (1985) door Oxfam-Wereldwinkel (Gent) voor solidariteit met Algerije. Afbeelding: tekeningen van een halve sinaasappel en tekening van drie glazen sinaassap. Tekst: FRUITSAP uit Algerië vind je in ons land enkel in de wereldwinkels. Want behalve voor zijn aardgas en zijn gastarbeiders is Algerië bij ons weinig gegeerd. Toch is het niet zomaar een ontwikkelingsland. Op internationaal vlak treedt het op als de woordvoerder van de progressieve landen in de derde wereld; op binnenlands vlak voert het een gedurfde politiek die van Algerië over 15 tot 20 jaar een vooraanstaande, geindustrialiseerde natie moet maken. Daarbij kiest het voor het socialisme. Een moeilijk woord dat vele ladingen dekt. Maar in Algerië geen dekmantel, want op alle terreinen van het ekonomische en sociale leven merkbaar. Men werkt aan een ontwikkeling waarin de bevolking deelneemt aan de beslissingen. Motor van de ontwikkeling is de industrialisatie, maar meer en meer gaat de aandacht ook naar de landbouw. Herverdeling van de grond, organisatie van de landbouwers in koöperatieven, nationalisatie van het kommercialisatiesysteem, grote investeringen, irrigatiewerken en meststoffen kunnen de produktie doen stijgen en meer welvaart brengen voor de boeren. Maar de hoofdbedoeling van de landbouwrevolutie is de herwaardering van het leven op het platteland. De basis van de landbouwrevolutie is gelegd en van het welslagen ervan hangt wellicht het lukken van de Algerijnse revolutie af. Fruitsap is een typisch produkt van de landbouwrevolutie. Het staatsbedrijf SOGEDIA koopt de vruchten aan in zelfbeheerde domeinen, en organiseert de verwerking en de verkoop. Oxfam-wereldwinkels koopt het rechtstreeks aan bij SOGEDIA in blikken van 55 cl. Gezien de sterke koncentrering is het aangeraden er een gelijke hoeveelheid water aan toe te voegen. Ver. uitg.: Oxfam-wereldwinkels, nationaal sekretariaat, K. Astridlaan 27, 9000 Gent - 091/21.64.04. Vrij van zegel - art. 198, par. 7. FULL TEXT AVAILABLE AT AMSAB-ISH"
Physical Description:offset
papier
geheel: hoogte, 43 cm
geheel: breedte, 30 cm
affiche