af015623: Tiedrie speelt Koning Gilgamesh

"Affiche van S. Van den Eynde uitgegeven in 1982 door TIE3 voor de toneelvoorstelling ‘Koning Gilgamesh’. Afbeelding: tekening van ‘dreigende’ ogen. Tekst recto: SEIZOEN 82-83. TIEDRIE SPEELT KONING GILGAMESH. EEN ANTI-OORLOGSSTUK. PRODUKTIE TONE BRULIN. VRIJ VAN ZEGEL ART. 7. ONTWERP: S. V.D....

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Van den Eynde, S. (ontwerper), TIE 3 (uitgever)
Institution:Amsab-Institute of Social History
Format: IMAGE
Published: 1982-1982
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10796/C5889B2C-9A8D-4C84-AAB9-17E4FF27F072
Description
Summary:"Affiche van S. Van den Eynde uitgegeven in 1982 door TIE3 voor de toneelvoorstelling ‘Koning Gilgamesh’. Afbeelding: tekening van ‘dreigende’ ogen. Tekst recto: SEIZOEN 82-83. TIEDRIE SPEELT KONING GILGAMESH. EEN ANTI-OORLOGSSTUK. PRODUKTIE TONE BRULIN. VRIJ VAN ZEGEL ART. 7. ONTWERP: S. V.D. EYNDE. Tekst verso: KONINHG GILGAMESH een anti-oorlogsstuk. Het TEATER VAN DE DERDE WERELD is aan zijn zevende produktie toe. In het seizoen 1982/1983 wordt KONING GILGAMESH, een moderne toneelversie van het beroemde epos van Gilgamesh, opgevoerd. Dit Oud-Babylonisch epos wordt beschouwd als de oudste bekende tekst van de westerse beschaving, waarvan gedachten (zoals de episode van Noach en de zondvloed) in de Bijbel werden opgenomen. Deze moderne versie zonder gesproken dialogen, maar in een twintigtal fel bewogen scènes, toont een koning Gilgamesh die doet denken aan een Afrikaanse potentaat, zoals Moboetoe en Bokasa. Zijn trouwe vriend Enkidu is een blanke technokraat. Zodra deze Gilgamesh echt te eigenzinnig optreedt spaart de toorn van de Goden ook hem niet. Enkidu wordt hem ontnomen. Hij sterft. Daardoor blijft Gilgamesh achter met de vraag hoe hijzelf in uiterste nood aan de dood kan ontsnappen. Om dit geheim te kunnen doorgronden begint hij een lange pelgrimstocht naar de enig overlevende van een vroegere grote wereldramp, die de aarde eens totaal dreigde te vernietigen (de zondvloed, Hiroshima, Nagasaki). Hij vindt uiteindelijk deze persoon, doch zo afschrikweekend verminkt dat bij Gilgamesh de vraag rijst of verder leven op deze wijze wel de moeite loont. Eeuwig overleven blijft dus wel mogelijk maar de prijs die ervoor moet worden betaald, is zeer hoog. Het is met een boodschap van schijngeluk dat Gilgamesh terugkeert naar zijn stad Uruk. Daar stelt hij vast dat de burgers inmiddels zijn naam totaal vergeten zijn. Tijdens zijn afwezigheid hebben zij de dreigingen van de Goden (raketten) uit de weg geruimd. Ze zijn immers tot het besef gekomen dat zij met succes hun zaken zelf kunnen behartigen. De eertijdse slaven, verdrukt door een tiran, zijn tijdens diens afwezigheid vrije burgers geworden. “Koning Gilgamesh” wordt van 8 januari t/m 26 februari 1983 opgevoerd in Teater Paljas te Antwerpen (niet op zondag en maandag). Elke dinsdag, donderdag en vrijdag zijn er ook nammiddagvoorstellingen (sic) voor het hoger sekundair onderwijs. Na de reeks opvoeringen in Teater Paljas is het stuk beschikbaar voor reisvoorstellingen. Het kan gespeeld worden in grote en kleine zalen (de laatste mits de hoogte op het toneel minimaal 3,50 meter bedraagt). D uitkoopsom bedraagt 28.000 F (alles inbegrepen). De voorstellingen kunnen georganiseerd worden met steun van het Bestuur voor Jeugdvorming en het Bestuur voor Volksontwikkeling en Openbaar Bibliotheekwerk. Voor Nederland moet kontakt opgenomen worden met Impresariaat Wim Visser. Tiedrie heeft nog op het programma staan: het toneelstuk CHARKAWA, MAROKKAANSE MUZIEK en SITI FAUZIAH, die gedichten voordraagt van Latiff (Maleisië) en Rendra (Indonesië). FULL TEXT AVAILABLE AT AMSAB-ISH"
Physical Description:papier
geheel: hoogte, 56 cm
geheel: breedte, 35 cm
affiche