af006237: Doe mee aan de Dag van de Lastige Klant

"Affiche uitgegeven in 2002 door Netwerk Vlaanderen voor de Dag van de Lastige Klant. Tekst: Mijn geld. Goed geweten? Wapenindustrie, milieuvervuiling, kinderarbeid, sociale uitbuiting, schending van de mensenrechten … Vertelt uw bank wat zij met uw geld doet (spaarrekening, belegging, verzeker...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Netwerk Vlaanderen (uitgever)
Institution:Amsab-Institute of Social History
Format: IMAGE
Published: 2002-11-22-2002-11-22
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10796/E187DE2D-DB84-417B-890F-793A370D8F2A
Description
Summary:"Affiche uitgegeven in 2002 door Netwerk Vlaanderen voor de Dag van de Lastige Klant. Tekst: Mijn geld. Goed geweten? Wapenindustrie, milieuvervuiling, kinderarbeid, sociale uitbuiting, schending van de mensenrechten … Vertelt uw bank wat zij met uw geld doet (spaarrekening, belegging, verzekerings- of pensioenfonds)? Hoezo nee? Nochtans ‘werken’ zij met uw geld. Banken en financiële instellingen bepalen mee de richting en de snelheid van onze samenleving. Zij beslissen namelijk welke bedrijven, instellingen, landen en sectoren over geld mogen beschikken, en welke niet. Gebruik daarom uw invloed als consument, en vraag samen met Netwerk Vlaanderen om duidelijkheid. Doe mee aan de Dag van de Lastige Klant. Vrijdag 22 november 2002. Afspraak: Gent: 10u, De Kouter (kiosk); Antwerpen: 10u, De Meir (standbeeld De Wapper). Een ideale spaarder of belegger stelt geen vragen, wil niet weten of haar of zijn financiële instelling investeert in sociale uitbuiting, wapenindustrie, milieuvervuiling, kinderarbeid of schending van de mensenrechten. Een lastige klant wil tekst en uitleg. Wat doen banken om een maximumrendement te kunnen bieden op een belegging, spaarrekening, verzekering- of pensioenfonds? Waarin investeren ze? Een lastige klant wil duurzaamheid. Het wordt hoog tijd dat financiers hun maatschappelijk verantwoordelijkheid opnemen. Duurzame ontwikkeling moet deel uitmaken van hun doelstellingen. En het mag niet bij mooie woorden blijven. We verwachten een maatschappelijke return, financieringen waarbij een duurzame samenleving – en niet louter financieel rendement – de norm is. Op 22 november gaan we langs bij een aantal banken om van ons te laten horen. Met een ludieke actie stellen we hun zwijgen op proef. U kan ook van thuis uit meedoen aan de Dag van de Lastige Klant door bijgevoegde voorbeeldbrief te versturen naar uw bank. FULL TEXT AVAILABLE AT AMSAB-ISH"
Physical Description:papier
geheel: hoogte, 42 cm
geheel: breedte, 29.5 cm
affiche