Zo denken wij. Katholieken in de Partij van de Arbeid

Bemerkungen: [] = Absatzmarken im Volltext des Originals; "Doorbraak" steht für die katholischen Niederländer, die sich vor 1940 aber vor allem nach 1945 entschieden, die Partij van de Arbeid zu wählen. Ein typisch ein Begriff aus den fünfziger Jahren. Zo denken wij [] Katholieken in de Pa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Katholieke Werkgemeenschap in de Partij van de Arbeid (PvdA) Gewest Noordholland Zuid
Institution:Archiv der sozialen Demokratie (AdsD)
Format: IMAGE
Language:Dutch
Published: 13.06.1956
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11088/0D66631A-F76B-4C7B-9BF7-68ADFF4E5427
Description
Summary:Bemerkungen: [] = Absatzmarken im Volltext des Originals; "Doorbraak" steht für die katholischen Niederländer, die sich vor 1940 aber vor allem nach 1945 entschieden, die Partij van de Arbeid zu wählen. Ein typisch ein Begriff aus den fünfziger Jahren. Zo denken wij [] Katholieken in de Partij van de Arbeid [] Uitgave Katholieke Werkgemeenschap in de Partij van de Arbeid [] Gewest Noordholland Zuid Jud. Leijsterstraat 28 Haarlem [] Dec.1955/Jan.1956 [] VERKIEZINGEN IN 1956 [] De verkiezingsstrijd is begonnen, al maanden geleden. Dit is een verheugend verschijnsel. Een democratisch georganiseerd politiek bestel veronderstelt nu eenmaal - gaat uit van. - een zekere politieke rijpheid van de kiezer(es). De kiezer en de kiezeres, zij zijn de hoofdpersonen bij de gebeurtenis, die midden 1956 plaats zal vinclen. Het is verheugend, dat ruim de.tijd wordt genomen te overwegen welke politieke keuze men straks zal maken. Let wel: "een politieke keuze". Het Nederlandse volk moet uitmaken hoe het wenst geregeerd te worden. Nu is het in Nederland (helaas) zo, dat na elke verkiezing een regering wordt gevormd steunende op verschillende partijen. Geen der partijen kan dus zijn program eenvoudig gaan uitvoeren. Het te voeren regeringsbeleid is altijd het resultaat van een compromis. Zo ook in 1956. In 1952 gaf de stembus een verrassende uitslag; het was een echte doorbraakverkiezing. Duizenden en.duizenden R.K. kiezers stemden op de P.v.d.A. Waarom? Omdat zij geen vertrouwen hadden in de politieke lijn van deK.V.P. Omdat zij duidelijk waarnamen, dat de conservatieve. d.w.z. behoudende, meer naar het verleden dan naar de toekomst gerichte politici, meer en meer de door de K.V.P.,te volgen politiek wisten de bepalen. Daarom stemden zij op de P.v.d.A. En in 1956? Is het nu anders? Heeft de K.V.P. lering getrokken uit de uitslag van 1952? Niets is minder waar. Het politieke klimaat in de K.V.P. is zelfs zodanig veranderd, dat de heer Welter, een uitgesproken conservatief, zich er zo prettig in gevoelt, dat hij zijn eigen politieke groepering zonder meer heeft opgeheven en in de K.V.P. doen opgaan. Gelukkig dat U nog maanden de tijd heeft, dit alles nog eens goed te overwegen. Met alle mogelijke niet-politieke argumenten zal men U als R.K. kiezer(es) pogen te bewegen op de K.V.P. te stemmen. Maar dan doet U een onduidelijke politieke keuze. U zult dan niet weten, of U conservatief (behoudend), dan wel progressief (vooruitstrevend) gekozen heeft. [] RONDOM DE P.B.O. [] Er is een opmerkelijke discussie in de Tweede Kamer geweest. Het ging over het productschap voor zuivel. De werkgevers wilden in het bestuur geen gelijke vertegenwoordiging van werkgevers en werknemers. Minister de Bruyn heeft de knoop doorgehakt en bij wettelijke maatregel het productschap willen instellen. De Tweede Kamer heeft de Minister in zijn voornemen gesteund. Maar alleen de P.v.d.A. was in zijn geheel voor. De K.V.P. stemde uiteindelijk wel voor, maar niet dan nadat de heer Groen namens een deel van zijn fractie had verklaard, dat de werknemers toch eigenlijk te veel kregen. De heer Welter (adspirant K.V.P.) stemde tegen. [] Alleen de P.v.d.A. sprak zich bovendien uit voor een commissie van consumentenbelangen in het kader van het productschap. De Kiezer, die in 1956 een keuze moet doen, doet goed dergelijke voorvallen goed te onthouden. [] VERKIEZINGSPROGRAM K.V.P. Hierover schreef Ir. Feber in het R.K. weekblad "De Nieuwe Eeuw": "Er zit geen enkele lijn in dit stuk,het mist elke structuur. Er valt niets goeds te eisen op staatkundig, sociaal, economisch of cultureel gebied, of het program belooft de vervulling dezer wensen, het voldoen aan deze eisen te zullen bevorderen. Ik zeg maar: elck wat wils, en nog wel binnen een termijn van vier jaren". Tot zover de heer Feber. Het is een bevestiging van wat elders in dit blaadje wordt betoogd. De K.V.P. heeft geen politieke lijn. Een confessionele partij moet zoveel mogelijk een ieder te vriend houden. De kiezers moeten maar afwachten, wat er uiteindelijk uit de bus komt.Vast staat, dat de heer Welter wel zal zorgen,dat de conservatieve aanhang van de K.V.P.aan haar trek komt. [] ANTIPAPISME [] In zijn wekelijkse rubriek in de Volkskrant heeft Prof.Romme de fractieleider van de P.v.d.A. beschuldigd van "antipapistisch genies" .Hij voegt daaraan toe: "wij zijn dat meer van hem gewend en men moet hem dat niet, te euvel duiden.Er zijn nu eenmaal mensen, wie de kriebeling van het antipapisme op sommige ogenblikken iets te sterk wordt en dat moet er dan uit". Het gebeurt meer dat de heer Romme wat onevenwichtig reageert, als hij boos wordt.Dat is niet verstandig.Wat hij nu gedaan heeft, is heel erg onverstandig. [] Is Prof.Romme van plan zó volledig tot de vooroorlogse verhoudingen terug te keren,dat hij ook het antipapisme nodig heeft als argument om stemmnen te winnen! Er zijn nu eenmaal dingen, die in ons volk bijzonder gevoelig liggen. Zo is het ook met de kwestie papisme-antipapisme. Beide spelen elkaar in de kaart. Wie het katholieke monopoliseert voor een bepaalde politieke partij, wie kerk en partij vereenzelvigt, wie het katholieke presenteert in het kleed van politieke macht, die werkt zelf het antipapisme in de hand. Heeft Prof.Romme daar geen weet van? Ook in de verkiezingstijd hebben alle partijen, boven hun onderlinge verschillen uit een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de politieke zindelijkheid en de geestelijke gezondheid van ons volksleven. [] Dat betekent,dat het uitermate gevaarlijk is, irrationele krachten op te wekken,die men zelf niet in de hand kan houden. Het betekent ook.dat men politieke tegenstanders niet van dingen moet beschuldigen,die men aan de hand van de feiten niet kan waar maken. Het is een bedenkelijk verschijnsel,dat de heer Romme meent de verkiezingen te kunnen winnen met een pamflet "O '56" en de. beschuldiging van antipapisme. Wij weten, dat hij ongelijk heeft. Maar de heer Romnie moest weten, dat een verziekt volksleven een te hoge prijs is voor een verkiezingsoverwinning. [] Als er in Nederland een kracht werkzaam is,die boven onvruchtbare tegenstellingen uit wil komen, dan is het de doorbraakgedachte van de P.v.d.A. Als er antipapisme is in Nederland,dan ligt de oorzaak daarvan niet bij de doorbraak, maar bij het po1itieke confessionalisme. Het is een van de redenen, waarom de toekomst aan de doorbraak is. Want dat toespitsen van verouderde sentimenten en kleine ruzietjes dat is niet wat ons land in deze tijd nodig heeft. H.V.V. 19-10-'55. [] "UW STEM TELT MEE" [] Zo heet het aardige boekwerkje, dat het Gemeentebestuur van Den Haag de Haagse burgers en burgeressen op hun 23e verjaardag cadeau doet. In de begeleidende brief van de burgemeester staat, dat dit boekje "is bedoeld als een soort wegwijzer voor onze nieuwe kiezers en liet is geschreven in de overtuiging, dat het de moeite waard is om te weten, waarvoor men eigenlijk als kiezer verantwoordelijkheid draagt." Ouderen,die dit boekje ter inzage kregen, zijn eenparig, van oordeel, dat het uitermate wenselijk zou zijn als alle 5 millioen kiezers in Nederland een dergelijke "wegwijzer" in hun bezit kregen, omdat het helaas een bekend verschijnsel is, dat het uitbrengen van een stem door een groot aantal geschiedt ofwel uit sleur, of uit traditie, ja zelfs "in het wilde weg". Het boekje "Uw stem telt mee" geeft uiteraard slechts de richting aan zich verantwoordelijkheid bewust te worden, doch kan zich niet bezig~houden met de vraag: "waarom geeft A zijn of haar voorkeur aan een confessionele partij en B zijn of haar voorkeur aan de Partij van de Arbeid"? En als zowel A als B goede, katholieken wensen te zijn en te blijvan, dan is het toch zeker wenselijk de motieven, die beide er in geweten toe leiden een verschillende politieke keuze te doen, te kennen en aan eigen opvattingen te toetsen. .De meest practische en ook nog goedkoopste wijze waarop U kennis kunt nemen van de motieven van B is U te abonneren op het maandblad van de Kath. Werkgemeenschap in de P.v.d.A "De Katholiek", hetwelk reeds 9 jaar onbetwist als politiek voorlichtingsorgaan in Nederland een eerste plaats inneemt. Abonnementsgeld ƒ 1.20 per jaar, op te geven aan J. Willems te Oisterwijk giro 293920. [] VRAGENBUS. [] Op herhaald verzoek is besloten de laatste bladzijde van deze uitgave te benutten als vragenbus. Het is verheugend dat dit initiatief uit de kringen van de lezers is voortgekomen. Het is een bewijs hoe deze uitgave door velen op prijs wordt gesteld en tevens biedt het de mogelijkheid door vragen juist die punten onder de aandacht te brengen die beslissend kunnen zijn bij het bepalen van Uw politieke keuze.straks in 1956. [] De eerste vraag komt van de heer de.L. uit Haarlem. Zijn vraag luidt: "Mag een Katholiek op de P.v.d.A. stermmen of is hij in geweten, verplicht zijn stem op.de lijst van de K.V.P. uit te brengen?". Antwoord: Hoe gelukkig is het dat deze vraag nu wordt gesteld.Er is immers een uitspraak van een zeer bevoegde autoriteit voorhanden, nog wel van recente datum,die op deze vraag een volledig antwoord geeft. Het kamerlid pater magister S.Stokman heeft op 4 November '55 op een forumavond van de K.V.P. een vrijwel gelijkluidende vraag, als volgt beantwoord: "Een Katholiek is niet verplicht op de K.V.P.stemmen. Als hij in het stemhokje, na een nauwgezet te rade bij zijn geweten en met inachtnemen var. alle factoren, meent op een andere partij te moeten stemmen, mag hij dat doen". [] Dit antwoord is duidelijk en behoeft geen toelichting.
Published:13.06.1956